REFERAT PODATKÓW I OPŁAT LOKALNYCH
pokój nr 7
tel. (18) 33 25 637 w. 36
WYMIAR PODATKÓW
OSOBA ODPOWIEDZIALNA: Małgorzata Chlipała
e-mail: g.chlipala@tymbark.pl
ZEZWOLENIA ALKOHOLOWE
OSOBA ODPOWIEDZIALNA: Karolina Michałek
e-mail: k.michalek@tymbark.pl
pokój nr 8
tel. (18) 33 25 637 w. 26
PODATEK OD ŚRODKÓW TRANSPORTOWYCH
I DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZA
OSOBA ODPOWIEDZIALNA: Ewa Kaptur
e-mail: e.kaptur@tymbark.pl
OBOWIĄZUJĄCE OD 2023 ROKU STAWKI PODATKU OD NIERUCHOMOŚCI NA TERENIE GMINY TYMBARK
OBOWIAZUJĄCE OD 2023 ROKU STAWKI PODATKU OD ŚRODKÓW TRASPORTOWYCH NA TERENIE GMINY TYMBARK
FORMULARZE PODATKOWE (obowiązujące od 1 lipca 2019 r.)
Od 1 lipca 2019 r. zmieniły się zasady składania deklaracji na podatek od nieruchomości, rolny oraz leśny. Ministerstwo Finansów opublikowało nowe formularze deklaracji i informacji.
Rozporządzenie określa następujące formularze w zakresie podatku od nieruchomości, tj. wzory:
Określa następujące wzory informacji w podatku rolnym i deklaracji na podatek rolny:
Określa następujące wzory informacji o lasach i deklaracji na podatek leśny:
Nowe formularze należy stosować do podatków, z tytułu których obowiązek podatkowy powstał po 30 czerwca 2019 r. Formularze, które wynikają z uchwał Rady Gminy Tymbark (dotychczasowe), należy nadal stosować do spraw, w których np. zakup albo sprzedaż nieruchomości miała miejsce przed 1 lipca 2019 r.
Przypominamy o obowiązku składania wraz z deklaracją załączników np. ZDN-1 oraz ZDN-2 (tylko w przypadku zadeklarowania w deklaracji zwolnienia od podatku).
ZAŁĄCZNIKI DO POBRANIA:
PODATEK OD NIERUCHOMOŚCI
Opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości podlegają:
Opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości nie podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych lub lasy, z wyjątkiem zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej.
Podstawę opodatkowania stanowi :
Powierzchnię pomieszczeń lub ich części oraz cześć kondygnacji o wysokości w świetle od 1,40 m do 2.20 m zalicza się do powierzchni użytkowej budynku w 50%, a jeżeli wysokość jest mniejsza niż 1,40 m, powierzchnię tę pomija się.
Podatnikami podatku od nieruchomości są:
Osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne, w tym spółki, nie posiadające osobowości prawnej, będące:
- wynika z umowy zawartej z właścicielem, z Agencją Własności Rolnej Skarbu Państwa lub innego tytułu prawnego, z wyjątkiem posiadania przez osoby fizyczne lokali mieszkalnych nie stanowiących odrębnych nieruchomości,
- jest bez tytułu prawnego.
Powstanie i wygaśnięcie obowiązku podatkowego;
Obowiązek podatkowy powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające powstanie tego obowiązku.
Jeżeli okolicznością, od której jest uzależniony obowiązek podatkowy, jest istnienie budowli albo budynku lub jego części , obowiązek podatkowy powstaje 1 stycznia roku następującego po roku, w którym budowa została zakończona albo w którym rozpoczęto użytkowanie budynku lub jego części przed ich ostatecznym wykończeniem.
Jeżeli w trakcie roku podatkowego zaistniało zdarzenie mające wpływ na wysokość opodatkowania w tym roku, a w szczególności zmiana sposobu wykorzystywania przedmiotu opodatkowania lub jego części , podatek ulega obniżeniu lub podwyższeniu, poczynając od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło to zdarzenie.
Obowiązek podatkowy wygasa z upływem miesiąca, w którym ustały okoliczności uzasadniające ten obowiązek. Jeżeli obowiązek podatkowy powstał lub wygasł w ciągu roku, podatek za ten rok ustala się proporcjonalnie do liczby miesięcy, w których istniał obowiązek.
Dokumenty związane z podatkiem od nieruchomości
Zgodnie z art. 6 ust. 6 i ust. 9 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych podatnicy podatku od nieruchomości są obowiązani składać organowi podatkowemu, właściwemu ze względu na miejsce położenia przedmiotów opodatkowania , sporządzone według ustalonego wzoru:
UWAGA: Obowiązek składania informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości dotyczy również podatników korzystających ze zwolnień na mocy ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.
Miejsce składania dokumentów:
Podstawy prawne:
Tryb odwoławczy:
Od decyzji przysługuje prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Nowym Sączu , ul. Gorzkowska 30, za pośrednictwem Wójta Gminy Tymbark.
PODATEK ROLNY
Opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne , z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.
Gospodarstwo rolne obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne (z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza), o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nie posiadającej osobowości prawnej.
Za działalność rolniczą uważa się produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, roślin ozdobnych, grzybów uprawnych, sadownictwa, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego, fermowego oraz chów i hodowlę ryb.
Obowiązek podatkowy powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zaistniały okoliczności uzasadniające powstanie takiego obowiązku.
Obowiązek podatkowy wygasa ostatniego dnia miesiąca, w którym przestały istnieć okoliczności uzasadniające ten obowiązek. Jeżeli obowiązek podatkowy powstał lub wygasł w ciągu roku, podatek rolny za ten rok ustala się proporcjonalnie do liczby miesięcy, w których istniał ten obowiązek.
Jeżeli w ciągu roku podatkowego grunty gospodarstwa rolnego zostały zajęte na prowadzenie innej działalności gospodarczej niż działalność rolnicza lub po zaprzestaniu prowadzenia tej działalności przywrócono na tych gruntach działalność rolniczą albo z innych powodów powierzchnia uległa zmniejszeniu lub zwiększeniu - kwota należnego podatku rolnego ulega obniżeniu lub podwyższeniu, poczynając od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła ta zmiana.
Podatnikami podatku rolnego są osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne w tym spółki nie posiadające osobowości prawnej, będące:
Dokumenty związane z podatkiem rolnym
Zgodnie z art. 6 a ust. 5 i ust. 8 ustawy o podatku rolnym podatnicy podatku rolnego są obowiązani składać organowi podatkowemu, sporządzone na formularzach według ustalonego wzoru:
Jak liczymy podatek;
UWAGA: Obowiązek składania informacji o gruntach oraz deklaracji na podatek rolny dotyczy również podatników korzystających ze zwolnień i ulg na podstawie przepisów ustawy o podatku rolnym.
Miejsce składania dokumentów:
Tryb odwoławczy:
Od decyzji przysługuje prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Nowym Sączu , ul. Gorzkowska 30, za pośrednictwem Wójta Gminy Tymbark.
Podstawa prawna:
Stawka podatku rolnego w 2023 r. wynosi:
PODATEK LEŚNY
Opodatkowaniu podatkiem leśnym podlegają określone w ustawie lasy, z wyjątkiem lasów zajętych na wykonywanie innej działalności gospodarczej niż leśna. Lasem w rozumieniu ustawy są grunty leśne sklasyfikowane ewidencji gruntów i budynków jako lasy (Ls).
Podstawa opodatkowania
Podstawę opodatkowania podatkiem leśnym stanowi powierzchnia lasu, wyrażona w ha, wynikająca z ewidencji gruntów i budynków. Podatek leśny za 1 ha za rok podatkowy wynosi równowartość pieniężna 0,220 m3 drewna, obliczoną według średniej ceny sprzedaży drewna uzyskanej przez nadleśnictwa za pierwsze trzy kwartały roku poprzedzającego rok podatkowy. Dla lasów, wchodzących w skład rezerwatów przyrody i parków narodowych, stawka podatku leśnego ulega obniżeniu o 50%.
Podatnikami podatku leśnego są osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej będące:
Obowiązek podatkowy powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zaistniały okoliczności uzasadniające powstanie takiego obowiązku.
Obowiązek podatkowy wygasa ostatniego dnia miesiąca, w którym przestały istnieć okoliczności uzasadniające ten obowiązek. Jeżeli obowiązek podatkowy powstał lub wygasł w ciągu roku , podatek leśny za ten rok ustala się proporcjonalnie do liczby miesięcy, w których istniał ten obowiązek.
Jeżeli w ciągu roku podatkowego las został zajęty na prowadzenie innej działalności gospodarczej niż działalność leśna lub po zaprzestaniu prowadzenia tej działalności przywrócono działalność leśną, albo z innych powodów powierzchnia uległa zmniejszeniu lub zwiększeniu - kwota należnego podatku leśnego ulega obniżeniu lub podwyższeniu, poczynając od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła ta zmiana.
Dokumenty związane z podatkiem leśnym
Zgodnie z art. 6 ust. 2 i ust. 5 ustawy o podatku leśnym podatnicy podatku leśnego są obowiązani składać organowi podatkowemu , sporządzone na formularzach według ustalonego wzoru:
UWAGA: Obowiązek składania informacji o gruntach oraz deklaracji na podatek leśny dotyczy również podatników korzystających ze zwolnień i ulg na podstawie przepisów ustawy o podatku leśnym.
Podstawa prawna:
Stawka podatku leśnego w 2023 r. wynosi - 71,0996 zł ( 0,22 x 323,18 zł) za 1 ha lasu
TERMINY PŁATNOŚCI PODATKU
Osoby fizyczne
Podatek od nieruchomości, rolny i leśny na rok podatkowy od osób fizycznych ustala w drodze decyzji organ podatkowy właściwy ze względu na miejsce położenia przedmiotów opodatkowania.
W przypadku, gdy wysokość zobowiązania podatkowego nie przekroczy kwoty 9,20 zł (koszt doręczenia przesyłki listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru), nie będzie dokonywany wymiar podatku (nie powstanie zobowiązanie podatkowe). Jednocześnie gdy kwota powstałego zobowiązania podatkowego nie przekroczy 100,00 zł (od 9,20 do 100 zł) podatek będzie płatny jednorazowo w terminie płatności pierwszej raty. Podatek, którego kwota przekracza 100 zł jest płatny w ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego do dnia: 15 marca, 15 maja, 15 września, 15 listopada roku podatkowego.
Osoby prawne, jednostki organizacyjne oraz spółki niemające osobowości prawnej
Obliczony w deklaracji podatek od nieruchomości, rolny leśny należy wpłaca bez wezwania na indywidualne numery rachunków bankowych. W przypadku, gdy wysokość zobowiązania podatkowego nie przekroczy kwoty 9,20 zł (koszt doręczenia przesyłki listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru), nie będzie dokonywany wymiar podatku (nie powstanie zobowiązanie podatkowe). Jednocześnie gdy kwota powstałego zobowiązania podatkowego nie przekroczy 100,00 zł (od 9,20 do 100 zł) podatek będzie płatny jednorazowo w terminie płatności pierwszej raty. Podatek którego kwota przekracza 100 zł jest płatny w ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego, w terminie do: za m-c styczeń do 15 stycznia(podatek rolny i leśny) do30 stycznia (podatek od nieruchomości) , pozostałe miesiące do 15 każdego miesiąca.
PODATEK OD ŚRODKÓW TRANSPORTOWYCH
Opodatkowaniu podatkiem od środków transportowych podlegają samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, ciągniki siodłowe i balastowe przystosowane do używania łącznie z naczepą lub przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów od 3,5 tony, przyczepy i naczepy, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą od 7 ton, z wyjątkiem związanych wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego, autobusy.
Podatnicy podatku
Podatnikami podatku są osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, w których posiadaniu znajdują się pojazdy podlegające opodatkowaniu.
Powstanie i wygaśnięcie obowiązku podatkowego
Obowiązek podatkowy powstaje z pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym środek transportowy został zarejestrowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a w przypadku nabycia środka transportowego zarejestrowanego - od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym środek transportowy został nabyty.
Jeżeli obowiązek podatkowy powstał lub wygasł w ciągu roku, podatek za ten rok ustala się proporcjonalnie do liczby miesięcy, w których istniał obowiązek.
Terminy i sposoby płatności podatku od środków transportowych
Podatek od środków transportowych jest płatny bez wezwania w dwóch ratach proporcjonalnie do czasu trwania obowiązku podatkowego , w terminie: do dnia 15 lutego - I rata, do dnia 15 września - II rata, każdego roku.
Jeżeli obowiązek podatkowy powstał:
1. Po dniu 1 lutego, a przed 1 września danego roku, podatek za ten rok płatny jest w dwóch ratach proporcjonalnie do czasu trwania obowiązku podatkowego, w terminie:
2. Od dnia 1 września danego roku, podatek jest płatny jednorazowo w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego.
Podatnicy podatku od środków transportowych zobowiązani są, w terminie do 15 lutego każdego roku podatkowego, składać właściwemu organowi podatkowemu deklaracje na podatek od środków transportowych wraz z załącznikami o posiadanych środkach transportowych.
Miejsce składania dokumentów:
Podstawa prawna:
OPŁATA TARGOWA
Opłatę targową pobiera się od osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych, niemających osobowości prawnej, dokonujących sprzedaży na targowiskach.
Targowiska to wszelkie miejsca, w których jest prowadzony handel.
Co nie podlega opłacie targowej
Opłacie targowej nie podlega sprzedaż dokonywana w budynkach lub częściach budynków z wyjątkiem targowisk pod dachem oraz hal używanych do targów, aukcji i wystaw.
Stawki opłaty targowej
Dzienna stawka opłaty targowej wynosi – 20,00 zł.
Inkasent opłaty targowej
Zakład Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. w Tymbarku z siedzibą w Podłopieniu.
Podstawa prawna
ZWROT PODATKU AKCYZOWEGO W 2023 r.
Zwrot podatku akcyzowego
Zwrot podatku akcyzowego przysługuje producentowi rolnemu. Producent rolny to osoba fizyczna, prawna lub jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej, będąca posiadaczem gospodarstwa rolnego w rozumieniu przepisów o podatku rolnym.
Gospodarstwo rolne? Komu przysługuje?
Za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne (z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza), o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nie posiadającej osobowości prawnej.
Wysokość zwrotu ustala się na podstawie iloczynu oleju napędowego zakupionego przez producenta rolnego, wynikającego z faktur VAT i stawki zwrotu podatku na 1 litr oleju napędowego, obowiązującej w dniu złożenia wniosku w ramach ustalonego limitu rocznego.
Wnioski o zwrot podatku akcyzowego należy składać w terminie:
Do wniosku należy dołączyć:
Limit zwrotu podatku akcyzowego w 2023 r. wynosi:
Miejsce składania dokumentów:
Decyzję określającą limit roczny oraz kwotę zwrotu podatku akcyzowego wydaje się w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku.
Wypłata zwrotu podatku przyznanego na podstawie decyzji następuje w terminie:
Podstawa prawna
Tryb odwoławczy:
Od decyzji przysługuje prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Nowym Sączu , ul. Gorzkowska 30, za pośrednictwem Wójta Gminy Tymbark.
ULGI W PODATKU ROLNYM, LEŚNYM, OD NIERUCHOMOŚCI I OD ŚRODKÓW TRANSPORTOWYCH
Zgodnie z art. 67a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm) Wójt Gminy na wniosek podatnika w przypadkach uzasadnionych może :
Umorzenie zaległości podatkowej powoduje również umorzenie odsetek za zwłokę w całości lub w takiej części , w jakiej została umorzona zaległość podatkowa.
Dokumenty niezbędne do złożenia wniosku o ulgę
Osoby fizyczne, nie będące przedsiębiorcami w rozumieniu przepisów o pomocy publicznej, do wniosku o umorzenie zaległości podatkowej lub odsetek załączają:
Osoby fizyczne i osoby prawne prowadzące działalność gospodarczą do wniosku przedkładają:
ZEZWOLENIA NA SPRZEDAŻ NAPOJÓW ALKOHOLOWYCH
Warunkiem prowadzenia sprzedaży napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu lub poza miejscem sprzedaży jest:
posiadanie zezwolenia wydanego przez wójta gminy Tymbark,
wniesienie opłaty za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych w ustawowo określonych wysokościach i terminach,
zaopatrywanie się w napoje alkoholowe u producentów i przedsiębiorców posiadających odpowiednie zezwolenie na sprzedaż hurtową napojów alkoholowych,
posiadanie tytułu prawnego do korzystania z lokalu stanowiącego punkt sprzedaży,
wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie objętym zezwoleniem tylko przez przedsiębiorcę w nim oznaczonego i wyłącznie w miejscu wymienionym w zezwoleniu,
zgłaszanie organowi zezwalającemu zmian stanu faktycznego i prawnego, w stosunku do danych zawartych w zezwoleniu, w terminie 14 dni od dnia powstania zmiany,
prowadzenie sprzedaży w punkcie sprzedaży spełniającym wymogi określone przez radę gminy, dotyczące liczby i zasad usytuowania na terenie gminy miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych,
przestrzeganie innych zasad i warunków określonych przepisami prawa.
Zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych wydaje się:
Opłaty
Przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż napojów alkoholowych w roku poprzednim, obowiązani są do złożenia do dnia 31 stycznia pisemnego oświadczenia o wartości sprzedaży poszczególnych rodzajów napojów alkoholowych w roku poprzednim i dokonania opłaty.
Opłaty roczne za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych w 2023 r. wynoszą:
525 zł - na sprzedaż napojów alkoholowych zawierających do 4,5 % alkoholu oraz piwa,
525 zł - na sprzedaż napojów alkoholowych zawierających powyżej 4,5 % do 18 % alkoholu (z wyjątkiem piwa),
2 100 z ł- na sprzedaż napojów alkoholowych zawierających powyżej 18 % alkoholu.
Opłaty w kolejnych latach ważności zezwolenia - uzależnione są od wielkości sprzedaży napojów alkoholowych w roku poprzednim.
Opłaty należy dokonywać na rachunek bankowy:
Urząd Gminy w Tymbarku
Bank Spółdzielczy w Limanowej
47 88040000 0060 0018 4885 0012
Wniosek opiniowany jest przez Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Narkomanii w Tymbarku.
Zezwolenie cofa się w przypadku nieprzestrzegania określonych w ustawie zasad i warunków sprzedaży napojów alkoholowych , a w szczególności:
Przedsiębiorca, któremu cofnięto zezwolenie może wystąpić z wnioskiem o ponowne wydanie zezwolenia nie wcześniej niż po upływie 3 lat od wydania decyzji o jego cofnięciu.
Zezwolenie wygasa w przypadku:
Podstawa prawna
Wykonanie:ESC SA - Aplikacje i strony internetowe